Hildebrand Instituttet´s etik
På Hildebrandinstituttet arbejder vi målrettet med de studerendes etiske bevidsthed i forhold til terapeut – klientforholdet. Psykoterapeutforeningens etiske regelsæt udgør grundlaget for Instituttets etik, og vi bruger dette regelsæt til at højne de studerendes bevidsthed om, at det at arbejde med mennesker og deres udvikling kræver nænsomhed, transparens og respekt.
Ligeledes arbejder vi med at give de studerende blik for og træning i, at terapeutisk arbejde ofte indeholder dilemmaer, som man må kunne navigere i. Vi har i det nedenstående ved eksempler vist, hvordan vi udmønter vores etik i overensstemmelse med Psykoterapeutforeningens etikregler.
Terapi
Mange studerende oplever i løbet af uddannelsen et behov for egenterapi. Vi har i den forbindelse følgende holdning
1) Vi forlanger ikke at terapien eller dele af den, foregår hos terapeuter med Hildebrand Instituttets baggrund.
2) Instituttets lærere kan ikke have terapeutiske forløb med studerende, mens de er under uddannelse.
Eksamen
3) Studerende som for eksempel har været i et terapeutisk forløb inden uddannelsen, med en lærer på Instituttet kan ikke eksamineres af denne.
4) Censor kan ikke censorere en eksamen, hvis den studerende er eller har været en klient/supervisant
Faglig udvikling
5) Instituttet arrangerer årligt undervisning for Instituttets undervisere og studerende der har afsluttet uddannelsen, med specialister inden for uddannelsens kerneområde.
6) Instituttet har løbende følgeskab 1 til 2 gange årligt, af ekstern konsulent.
7) Instituttets etik evalueres og diskuteres løbende på lærermøder.
Afslutning af uddannelsen
8) Når den studerende afslutter uddannelsen efter fire år, tilstræber vi at give hver enkelt studerende en realistisk feed back på den udvikling, vi har set gennem uddannelsen; faglig såvel som personlig. Vi giver ligeledes hver studerende en relevant tilbagemelding på, hvordan vi ser hans/hendes muligheder for at anvende de kompetencer, som de er tilegnet på uddannelsen.