Rollekonflikt og grænser mellem roller
På uddannelsen varetager underviserne en række forskellige funktioner i forhold til de studerende. Vi underviser, superviserer, arbejder terapeutisk med de studerende og er ejere af kursusstedet. Der kan med mellemrum opstå dilemmaer ved at have flere så forskellige roller overfor de studerende.
8) Instituttets undervisere orienterer løbende om eventuelle vanskeligheder eller dilemmaer som er opstået, som følge af at vi vare tager flere forskellige roller.
9) Ved åbenhed både mellem studerende og underviser og mellem underviserne understøtter vi de studerende som oplever vanskeligheder ved at håndtere sammenfaldet af roller hos Instituttets lærere.
Rolledilemmaer de studerende imellem
Vi har flere gange været i den situation at en leder og en eller flere medarbejdere har været på samme uddannelseshold. Vi har følgende holdning.
10) Parterne forholder sig aktivt til om de ønsker eller ikke ønsker at en kollega overværer supervision eller terapeutisk arbejde.
11) På uddannelsens terapitræningssessioner sættes kollegaer ikke i samme træningsgruppe, ej heller ikke leder og medarbejder i samme gruppe.
12) Kollegaer skilles, så vidt det er muligt, i de permanente aftengrupper.
Formidling
13) Vores holdning til åbenhed gør sig gældende i formidlingen, således der er overensstemmelse mellem vores formidling af uddannelsens indhold og den kontakt og selvansvarlighed vi har til såvel undervisere og studerende..
14) Vi påtaler for hinanden, hvis vi ser kollegaer som overser denne forpligtelse.
15) Hildebrand instituttet er kontraktlig forpligtet til at formidle et bestemt koncept. Det betyder at den studerende ikke kan forvente en bestemt underviser, men at underviser er kompetent inden for sit område. Pågældende er uddannet indenfor en ramme, der har et betydeligt sammenfald med de teorier og metoder, der formidles på uddannelsen, og underviseren har en grundig træning og praksis indenfor feltet.
Gennemsigtighed
16) En af de grundlæggende værdier i Hildebrand Instituttet er gennemsigtighed. Denne holdning er styrende for bl.a de etiske værdier. Gennemsigtighed afspejles eksempelvis i kursusrådet, hvor instituttets udvikling løbende lægges frem for de studerende.