Der optages max. 16 deltagere på et hold. Uddannelsen foregår i moduler af 4 dages internat, 6 gange om året.
Hvert modul har et hovedtema, i hvilket der undervises teoretisk og trænes 2 eller 3 dage. Sidste dag vil fortrinsvis være til supervision.
Aftengruppe fra kl. 19.30 til 21.30, hvor de studerende i faste grupper arbejder med modulets tema ud fra eget liv.
Der er 24-25 undervisningsmoduler på uddannelsen og undervisningen foregår i en vekslen mellem undervisningsoplæg, øvelser, refleksion og kreativt arbejde med temaet.
1.Offerpersonlighedsstruktur
Introduktion af offer/krænker/frelser-trekanten. Undervisning i, hvad der kendetegner en offerpersonlighed, hvordan offerpersonligheden opleves i kontakt med andre og hvordan der arbejdes terapeutisk. I aftengruppen laves eget genogram, som bruges i aftenarbejdet fremover.
2.Krænkerpersonlighedsstruktur
Undervisning i krænkerpersonlighedsstruktur, denne strukturs måde at være i kontakt på og det terapeutiske arbejde med denne personlighedsstruktur.
3.Objektrelationsteori og tilknytning
En kort præsentation af den psykodynamiske referenceramme. Der undervises i objektrelationsteori og genkendelse af gode og onde delrepræsentationer og deres indflydelse på udvikling af personligheden. Tilknytningsteorien inddrager Bowlby teori og Mary Ainsworths arbejde med tilknytningsmønstrene. De studerendes egne tilknytningsmønstre inddrages.
4.Forsvarsmekanismer
Temaet indeholder en gannemgang af de mest almindelige normale og neurotiske forsvar. Herefter undervises i de forsvar som er knyttet til den personlighedsforstyrrede struktur. De generelle forhold som adskiller forsvarsmekanismerne i forskellige modenhedsniveauer gennemgåes.
5.Borderlinepersonligheden
Undervisning i borderlinepersonlighedsstruktur, strukturens måde at være i kontakt på og det terapeutiske arbejde med denne personlighedsstruktur. Der er blandt andet fokus på dramatiseren, splitting og manglende objektkonstans.
6.Overachiever
Undervisning i overachieverpersonlighedens træk, det som karateriserer denne personlighed i kontakt og hvordan man arbejder terapeutiske med denne personlighedstype.
7.Grupper og gruppeterapi og eksamen
Der undervises i generelle gruppedynamikker og hvordan disse udspiller sig i aftengrupperne. Der præsenteres en model for individuel terapi i gruppe, som er særlig egnet til arbejdet med klienter med personlighedsforstyrrelse.
Eksamen er en mundtlig eksamen med intern bedømelse.
8.Pacing og Leading
Introduktion til basale terapeutiske færdigheder. De studerende undervises og øver i at skabe en passende balance mellem at forstå og lytte til klienten så denne oplever tryghed (pacing) og hvordan dette muliggør at terapeuten introducerer forandringsskabende intervention (leading).
9.Selvdestruktiv adfærd og positiv reformulering
Der undervises i fænomenet selvdestruktiv adfærd og dets mange facetter og grader. Undervisningen bygger på den forståelse, at denne adfærd også har en betydningsfuld funktion, samtidig med at den er en beskyttelse mod endnu større indre smerte. Positiv reformulering handler om afdækningen af, hvordan selvdestruktivitet har en vigtig funktion for personlighedens balance.
10.Overføring og modoverføring
Undervisningen på dette modul fokuserer på de indre følelsesmæssige sansninger og impulser der kommer tilstede i terapeuten i kontakt med klienten. Vi formidler viden om, hvordan vi som terapeuter anvender den information, som vi får fra disse indre erfaringer, til gavn for den terapeutiske proces.
11.Børn i terapi
Undervisning i børns udvikling og fejludvikling i forbindelse med omsorgssvigt og overgreb. Der undervises i valg af terapeutiske metoder i arbejdet med børn under hensyntagen til barnets skade og udviklingsalder.
12. Tab og traume
Der undervises i Yaloms fire eksistentielle vilkår og om tab og tabsreaktioner. Marianne Davidsen-Nielsen og Nini Leich’s metode i arbejdet med tab og traume præsenteres og de studerende arbejder i ”sorggruppe” med egne tab.
13.Egen terapeutisk stil, etik og eksamen
I forbindelse med terapitræning er der fokus på den studerendes egen naturlige terapeutiske stil. Vi arbejder med refleksioner over terapeutens rolle og praksis. Kurset indeholder desuden orientering om Psykoterapeut foreningens etikregler og Hildebrand Instituttets etiske værdier.
Eksamen er synopsiseksamen med ekstren censor.